آزمایش های دینی برای ایمان آورندگان در همه زمان ها، قانون الهی است:«« احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنّا و هم لا یفتنون»» امّا این قانون، در روزگار غیبت به دو جهت مورد تاکید است:«1- آن که امام از نظرها پنهان است و منتظران ، منتظر ظهور اویند و چون این امر به درازا می کشد، افکار و دعوت های باطل، در میان مسلمانان پدید می آید وگروهی گمراه می شوند.2- دراین دوران شرایطی به وجود می آید و اوضاعی بر جوامع حاکم می شود که نگاه داشتن دین ، بسیار دشوار می شود. بیشتر مردمان، به انگیزه های گوناگون، ایمان دینی خویش را در زندگی از دست می دهند و دین داری را کنار می نهند.****
امام رضا در باره ی آزمایش در دوران غیبت می فرمایند:«آنچه گردن های خود را به جانبش دراز کرده اید (تشکیل حکومت آل محمد )اتفاق نمی افتد ، تا اینکه مشخص شوید و امتحان گردید و باقی نمی ماند از شما مگر اندکی». نعمانی، باب دوازدهم از کتاب «الغیبه» خویش را به امتحان شیعیان در عصر غیبت اختصاص داده و احادیث گونگونی در این زمینه آورده است.امّا مهم ترین انگیزه ای که سبب می گردد در دوران غیبت ،دینداران با آزمایش های اعتقادی و عملی بسیار رو به رو گردند، عبارتند از:«گسترش زمینه های ناباوری،افزایش انگیزه های انحراف و گریز از دین، ستیزه جویی با دینداری.
پس قانون آزمایش و غربال شدن مؤمنان، در ظرف زمانی غیبت که گمراهی ها و ستم ها هجوم می آورند، در شکوفا شدن حق جویی و خلاصی دینیِ دیندارانو شایستگی برای حضور در جهادی فراگیر و سخت در رکاب حضرت مهدی نقشی اساسی و زیربنایی دارد.به فرموده ی پیامبر، چشم به راه فرج داشتن، همراه با صبر و استقامت، عبادت است.
نظرات شما عزیزان:
نوشته شده در یک شنبه 13 مرداد 1392،
موضوعات: ویلای مهدویت، ،
برچسبها: فرهنگ الفبایی، حرف آ، مهدویت،
ساعت 14:10 توسط امیر حسین.